Ondertussen bij de koffieautomaat…

koffie

Creativiteit wordt gestimuleerd door toevallige ontmoetingen, onverwachte gesprekken, nieuwe verhalen en andere ideeën. Geen betere plek daarvoor dan de koffieautomaat.

Op een website in het teken van toegepaste creativiteit mag een koffieautomaat dan ook niet ontbreken. Ik ben nog aan het experimenteren hoe ik hier van ‘een blog met social media interactie’ naar een werkelijk interactieve vorm kom – er zal dus nog wel het een en ander wijzigen. Als je tips of ervaringen voor me hebt, ik hoor (nou ja lees) ze graag!

Mijn virtuele koffieautomaat: voor het delen van verhalen, anekdotes, kennis, ervaringen en inspiratie.

Groet, Marcel

 

 

Innovatie van binnenuit

project1In 2002 had Capgemini een radicale aanpak nodig om haar productiviteit in ERP projecten drastisch te verhogen. Daarvoor was ik leider van “klassiek” verandertraject dat volgens plan verliep, maar waarmee de doelstelling (meer gewonnen offertes, hogere winstgevendheid) niet snel genoeg werd gehaald. Met sponsorship vanuit de directie, heb ik een nieuwe organisatie opgericht, buiten de bestaande structuren, van waaruit we innovaties binnen projecten en offertes direct toepasten en er actief aan mee bleven werken. Deze tastbare resultaten maakten het eenvoudiger om op creatieve en betrokken manier vooral ook de houding en kijk op “ons vak” te vernieuwen. Het resultaat: een productiviteitsverhoging van ruim 40%. Read More

Innovatie als spel

Ruimte voor innovatie

Ruimte voor innovatieKijk eens om je heen, naar de ruimte waarin je nu zit. En kijk eens naar binnen, naar de mentale ruimte die je voor jezelf hebt gecreëerd. Op welke manieren beïnvloeden deze ruimtes jou en jouw prestaties? En wat zou je in die ruimtes kunnen aanpassen om innovatiever, creatiever te worden? Op donderdag 29 augustus verzorg ik voor Let’s Play Innovation /de Baak op festival Learning Lane de workshop over Innovation Space. Hierin gaat het over de manier waarop het bieden van ruimte en het gebruik van ruimte inspireert, motiveert en innovatie faciliteert. Bestaat er een ideale omgeving waarbinnen innovatie ‘als vanzelf” komt? Zijn de effecten van inrichting, aankleding en sfeer van een ruimte blijvend? Hoe bied je, letterlijk en figuurlijk, ruimte om mensen tot betere prestaties te brengen? Spelenderwijs gaan we met deze en andere vragen aan de slag om ook hiermee het innoverend vermogen te vergoten.